CLIENTUL NOSTRU, PRIETENUL NOSTRU

RESPECT şi DEMNITATE UMANĂ.

În societatea de consum în care trăim fiecare dintre noi suntem atât clienţi, cât şi vânzători de produse, servicii. Fiecare cetăţean are personalitatea lui, dar trebuie să înţelegem că relaţia vânzător-client trebuie să se desfăşoare de pe poziţii de egalitate, niciodată ca între un stăpân de moşie cu sclavul său. Iar asta se numeşte RESPECT şi DEMNITATE UMANĂ.
Aşadar, având în vedere că societatea este într-o continuă transformare şi evoluţie, consider că proverbul „Clientul nostru, stăpânul nostru” nu mai este de actualitate. Din acest motiv ar fi indicată o „rebranduire” a conceptului şi anume în „CLIENTUL NOSTRU, PRIETENUL NOSTRU” .
Tipurile de clienţi sunt: RAŢIONAL, ISCODITOR, „ŞTIE TOT”, BINEVOITOR, TIMID, IMPERTINENT, INDIFERENT, NEGATIVIST, AUTOSUFICIENT, NEÎNCREZĂTOR.
Ideal într-o tranzacţie este relaţia vânzător-clientul binevoitor şi timid.
Nu mă voi opri asupra acestui tip de tranzacţie, ci iau în discuţie aspectele care pot face dintr-un client IMPERTINENT sau AUTOSUFICIENT sau RAŢIONAL „prietenul vânzătorului”.
– De la bun început trebuie să conştientizăm că un client IMPERTINENT nu are ceva personal cu vânzătorul cu care intră în contact. Conform studiilor sociologice Clientul Impertinent este stresat de problemele zilnice, de situaţia financiară aflată în impas, iar asta îl face irascibil. Irascibilitate care poate duce până la mitocănie sau impuls către reclamaţii repetate. Din motivul ăsta trebuie ca un bun vânzător să identifice nevoile unui astfel de client. Cu o atitudine demnă, vânzătorul nu va răspunde provocărilor clientului nervos, ci îi va răspunde amabil, totodată impunând anumite limite.
Ca vânzător-negociator aflat în faţa unui astfel de client nu trebuie să-ţi pierzi încrederea în sine, dar nici nu trebuie să-l presezi. De multe ori clientul de acest tip se va calma, iar negocierea, prezentarea produsului se va desfăşura într-o atmosferă calmă.
– Am avut relaţii de serviciu cu tipul de angajatori care se pot încadra cu succes în categoria CLIENTULUI AUTOSUFICIENT. Nefiind psiholog de meserie, nici sociolog, nu risc nimic din a vă spune că acest tip de client nu are scrupule. În jurului lui se învârte Soarele, ba chiar Universul. Este un egoist, nu se gândeşte deloc la nevoile interlocutorului, vânzătorului, negociatorului. Autosuficientul ca şi client are un singur scop în viaţă: LUI să-i fie bine. Adesea se dă pe sine ca exemplu.Este tipul de client care odată folosit un lucru îl abandonează fără urmă de regret.
În relaţia cu un astfel de client, vânzătorul are o sarcină destul de dificilă. Sub nicio formă nu trebuie să se contrazică Clientul Autosuficient acesta putând lesne de a deveni chiar mitocan. Se dă în vileag prin faptele sale. Fiind un tip aproape narcisist tu, ca şi negociator-vânzător, îi poţi satisface această dorinţă prin lăudarea excesivă a calităţilor sale( „serviciile firmei noastre sunt cele mai adecvate pentru un client atât de cult şi pedant ca dvs”). Explicându-i avantajele pe care le va avea cumpărând produsul/serviciul oferite, cât şi impresia pe care o va face în societate, acest tip de client poate deveni „prietenul vânzătorului”.
– CLIENTUL RAŢIONAL este cel mai interesant dintre toate tipurile de clienţi, după părerea mea. Acest tip de client este unul foarte inteligent care aşteaptă un interlocutor, negociator, vânzător pe măsură. El va asculta cu răbdare prezentarea interlocutorului, dar îl va analiza cu atenţie. Clientul raţional nu poate fi păcălit, pentru că acesta testează permanent onestitatea, seriozitatea şi profesionalismul vânzătorului.
Un vânzător inteligent- la fel ca şi clientul său- nu are decât de câştigat, dacă este cinstit. Produsul/serviciul trebuie prezentat la adevărata lui valoare, cu explicaţii logice. Orice încercare de a flata în mod excesiv acest tip de client va avea efectul invers decât cel scontat. Dacă nevoia i-a fost satisfăcută, clientul raţional va recomanda produsul/serviciul şi altor persoane, din proprie iniţiativă.
În concluzie, „Clientul nostru, prietenul nostru” trebuie să fie conceptul pe care să învăţăm să-l punem în practică zi de zi, în orice situaţie ne-am afla.

(imagine: Reclamă la o cofetărie din Braşovul anilor 1906)

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s